Steeds meer Duitse toeristen naar Drenthe
Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit.

Duitse taalblunder blijkt marketingsucces: steeds meer Duitse toeristen naar Drenthe

Geplaatst op 14 maart 2019

De focus van Marketing Drenthe op de Duitse toerist heeft effect: het aantal Duitse gasten in onze provincie is de afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

Drenthe verwelkomde vorig jaar bijna twee miljoen toeristen. Een stijging van zes procent in vergelijking met 2017. Vooral opvallend is de toename van het aantal buitenlandse gasten. Zij zorgden voor 1,1 miljoen overnachtingen: een stijging van 13,7 procent ten opzichte van 2017.

Steeds meer Duitsers weten onze provincie te vinden: 185.000 Duitsers bezochten Drenthe in 2018: meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2013. Daarmee vormen zij de grootste groep buitenlandse bezoekers (64 procent), gevolgd door de Vlamingen. Onze zuiderburen zijn goed voor 51.000 bezoeken.

MEER OVERNACHTINGEN IN HOTELS EN B&B'S, CAMPINGS MINDER IN TREK
,,Je ziet dat er landelijk een stijging is”, stelt directeur van Marketing Drenthe Astrid Crum. ,,De stijging in Drenthe ligt nog wat boven het landelijk gemiddelde. Wel zijn er grote verschillen per accommodatievorm: zo is het aantal overnachtingen in hotels, pensions en B&B’s fors gestegen.”

Het aantal overnachtingen op campings blijft daarentegen dalen. Volgens Crum heeft dat ook met de afkomst van de toeristen te maken; de daling is het meest zichtbaar bij binnenlandse toeristen. ,,Duitsers en Vlamingen zitten graag in hotels en bungalows. Bij die accommodatievormen zie je meer groei.”

KROM DUITS
Marketing Drenthe richtte afgelopen jaar nadrukkelijk de pijlen op de Duitse en Vlaamse markt. Met succes, zo lijkt het. Maar dat was niet altijd het geval. Januari vorig jaar bleek de nieuw gelanceerde website voor Duitse gasten, besuchdrenthe.de, door een fout met vertaalprogramma Google Translate te wemelen van krom Duits en foute vertalingen.

,,Daar was ik helemaal niet blij mee”, zegt Crum. Met een lach: ,,Maar uiteindelijk heeft het ons geholpen. Het heeft er mede voor gezorgd dat ondernemers wakker geworden zijn. Door de reuring die ontstond zagen zij de urgentie en noodzaak van het aanbieden van hun accomodatie in goed Duits.”

Bron: Dagblad van het Noorden, 14 maart 2019